Til Ukraine i oktober 2005

Vores første fælles tur til Ukraine var i oktober 2005. Senere har der været et hold afsted hvert år. Desuden har vores venner i Ukraine været inviteret til Danmark nogle gange. Vi er altid en gruppe af sted fra Korsør og fra Api-Aid i Århus, som vi samarbejder med. I fællesskab støtter vi det sociale arbejde, som vores samarbejdskirke står for i Izmael, Ukraine[/vc_column_text][trx_title type=”6″ align=”left”]Indtryk fra første tur til Izmael[/trx_title][vc_column_text]I okt. 2005 var vi 10 af sted og besøge byen  Izmael, som ligger ved grænsefloden Donau og hvor man kan kigge over til Rumænien på den anden bred. Byen ligger heller ikke langt fra Sortehavet og Donauflodens delta.
Vi var der en uges tid og mange af de forestillinger, som vi havde om et østland, blev ændret.

Vi fløj med Malev Air derned og landede i Odessa lufthavn, som ligger længere inde i landet ved Sortehavets kyst. Derefter blev vi hentet i en mindre bus og kørt de tre timer gennem Donauflodens delta og spidsen af Moldavien. Vi skulle ved passagen af grænsen til Moldavien ikke vække toldernes opmærksomhed ved at snakke, da vi ellers kunne risikere at vente flere timer med kontrol. Da vi nåede Izmael blev vi indlogeret på et hotel, der tidligere havde været for partibosserne. Bagefter blev vi inviteret på middag hos pastoren.

Ankomst og Første måltid

Noget af det, der gjorde indtryk på mig, var en spand med flotte røde flodkrebs, som kom på bordet, da vi havde nydt en stor portion Borch-suppe. Krebsene smagte rigtig godt, selvom det var nyt for flere af os. Den skønne rødbedesuppe fik vi flere gange under vores besøg. Den var hver gang lavet med kærlig hånd.
Denne gæstfrihed mødte vi overalt. Man gav alt, hvad man havde til gæsterne, og lånte sig til resten, for måske selv at skulle sulte dagene derefter.

Børneinstitutioner

Programmet for turene til Izmael har alle årene været meget pakket.  Vi så børnehospitalet med de mindste hittebørn, der var kommet ind. Det kunne fx være fra ulykkelige forældre, der ikke havde råd til at give endnu et barn mad og en tryg fremtid. Børnene, der var under et år, blev ofte bortadopteret til europæiske hjem. Noget der også gjorde indtryk var børnene, på børnehospitalet, der lå i deres eget tøj.  Forældrene skulle desuden hver dag komme med mad, da hospitalet ikke havde budget til at købe mad til alle, og dårlig nok til at købe medicin for. Vi besøgte ligeledes et børnehjem med gadebørn, hvor de kunne være i tre måneder inden de skulle på et permanent børnehjem.

Andre institutioner og nødhjælp

På tuberkulosehospitalet lå patienterne tæt, og personalet var lykkelige, da de fik et stetoskop for penge fra Danmark. Siden har de fået flere medicinske redskaber og hjælp til medicin. Der er også sendt en del hjælpemidler afsted i form af senge, kørestole m.m., som vi får fra Falck hjælpemidler.

Det seneste vi har sendt af sted, er to komplette tandlægeunits, som er løftestol samt bor m. m.. Disse stole skal installeres i en kirke i Kiev, som vil lave gratis tandlægeundersøgelse for fattige.  Frivillige tandlæger skal stå for behandlingen.

Landsbyerne

Vi besøgte også landsbyer omkring 100 km væk, hvor menigheden har flere udpostkirker. Her oplever man sig tilbage til halvtredserne, når man ser hestekøretøjer på de hullede og mudrede veje og fåreflokke på vejene. Men når vi ser disse udposter og deres betydning for lokalsamfundet, forstår man, hvad vores samarbejdskirke yder. Inden vi fra Danmark kom ind i billedet havde kirken selv et hjælpearbejde med de få midler, de havde. De var trofaste og hjalp beboerne i nærområdet, som ikke havde andre til at hjælpe. Efter at vi har støttet dette arbejde fra Århus og Korsør, har menigheden i Izmael kunnet række længere ud med hjælpen. Fra Korsør sendes der hvert år penge derned til hjælp til børnenes jul. Disse indsamles bl. a. gennem lotteri m. m. i kirken.

Mosaik_MedlemsStempel_Hvid-Farver

Frikirken Vestsjælland © 2024